Vitrines 18 Septemberplein

Wat is bijzonder aan deze toepassing?

Bij het realiseren van de glazen lichtkunstwerken aan het 18 Septemberplein speelden 3 grote uitdagingen een belangrijke rol: *de afmetingen van de glazen vitrines. In het schetsontwerp van UNStudio was een glazen kader ontwikkeld met daarin een voorruit van 5,4m breed en 6,8m hoog. Een dergelijke ruit is niet in basisglas te verkrijgen. De oplossing is gevonden in een ontwerp met een origami-achtige structuur. Hiermee konden de vitrines met glas met basisafmetingen gerealiseerd worden. *de transparante verbindingen. Om de afzonderlijke glaspanelen transparant aan elkaar te bevestigen, is een innovatieve verbinding bedacht (geïnspireerd op houtverbindingen). Deze verbinding is getest en goed bevonden bij de KU Leuven. *het integreren van het lichtontwerp in de constructie. Het uitgangspunt hierbij was dat het werk continu subtiel zou veranderen (zoals de ondergaande zon) en dat het lichtbeeld met het standpunt van de bezoekers op het plein mee zou bewegen. Zie pdf voor verdere info

Over het project

Het C&A-gebouw aan het 18 Septemberplein te Eindhoven is oorspronkelijk ontworpen als publiekstrekker aan een open plein. Het moest dienen als katalysator voor de ontwikkeling van een nieuw stadshart. Het gehele gebouw straalt grandeur uit. Dit wilde UNStudio in het nieuwe ontwerp van de glazen vitrines benadrukken.

De glazen vitrines zijn voor UNStudio een middel om de aandacht op een subtiele manier naar het gebouw te leiden en dat zo opnieuw aan de stad te tonen. De grandeur als tegenhanger en rustpunt in een commerciële omgeving, waar iedereen om aandacht schreeuwt. Deze visie heeft geleid tot een invulling als kunstobject, waar met transparantie, reflectie en licht wordt gespeeld. Deze invulling als lichtkunstobject verankert het ontwerp in de lichtstad Eindhoven.

UNStudio heeft de vitrines vormgegeven als volglazen vitrines met een naar voren hellend voorvlak, rechte zijvlakken en een hellend boven- en ondervlak. Iedere vitrine omkadert in totaal vier ramen op de eerste en tweede verdieping. De vitrine is in de hoekpunten aan de oudbouw verankerd. Door het inzetten van kunstlicht transformeert de transparante box in de avonduren tot een uniek lichtobject. Het lichtkunstwerk is net zoals het ontwerp van de glazen vitrines ontstaan uit een balans tussen constructie en transparantie, tussen het zichtbare en het onzichtbare.

Zie pdf voor verdere info.

Ingestuurd door