Windscherm HSL spoorbrug Hollands Diep

Wat is bijzonder aan deze toepassing?

Geen geluidsschermen, maar WIND-schermen van Scheuten glas om de HSL trein beschermd en veilig op hoge snelheid te kunnen laten passeren van de spoorbrug over het Hollands Diep – met behoud van het mooie uitzicht vanaf de brug over het water

Over het project

In november 2020 kreeg de 1.200 meter lange spoorbrug over het Hollands Diep in 13 dagen tijd een erg nuttig glazen windscherm om de HSL trein te beschermen tegen harde wind van zee, die de trein vanwege zijn hoge snelheid danig parten kan spelen. Tot nu toe moest ProRail het treinverkeer langzaam laten rijden bij een windkracht 5 of hoger of stilleggen bij stormachtige wind. Met deze windschermen hoeft dat niet meer en kan er zelfs bij windkracht 7 à 8 (stormachtige wind) gewoon op normale (hoge) snelheid over het HSL-tracé gereden worden. Dat scheelt tijd en dus hinder voor reizigers. Het windscherm wordt zó geplaatst, dat de wind over de HSL trein heen wordt geleid, waardoor deze dus ook bij harde/stormachtige wind veilig de spoorbrug kan passeren. Intussen kunnen de passagiers door het glas van het mooie uitzicht blijven genieten onderweg naar hun bestemming dankzij de transparante windschermen van Scheuten glas.

We produceerden bij Scheuten Projects Venlo 850 ruiten hiervoor, zodat die (verwerkt in een stalen frame in elementenbouw) door BAM geplaatst konden worden. Het glas zelf is gehard en uiteraard met zeefdruk – ‘uiteraard’ omdat het zeefdrukmotief vogels ervan weerhoudt er tegenaan te vliegen. Weer een stukje Scheuten waar we trots op kunnen zijn, deze keer langs het spoor!

Ingestuurd door